Клас-родина




УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ
МАРГАНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ СЕРЕДНЯ ШКОЛА № 12



Я.І.Євдокимова

«Клас-родина»

Виховна програма
Навчально-методичний посібник











м. Марганець
 2013р.

Рецензенти:
Галко О.Ф.,КолпакТ.П.,Кроцюк В.А.



Євдокимова Я.І.- учитель української мови  та літератури,класний керівник 6класу.

«Клас-родина».Навчально-методичний посібник.


Посібник містить матеріал,призначений для використання у виховній системі загальноосвітніх шкіл.

Для класних керівників загальноосвітніх шкіл.



 «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті людини. Місія школи – боротися за людину»
В.О.Сухомлинський


МОДЕЛЬ
ФОРМУВАННЯ  ІННОВАІЙНОЇ  ОСОБИСТОСТІ  НА  ЗАСАДАХ
ВИХОВНОЇ  ПОГРАМИ  «КЛАС-РОДИНА»
 





























         Кожен із п’яти напрямків програми «Клас-родина» підпорядкований основній меті – формуванню морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал.

          «Я – ЛЮДИНА»: виховання естетичного й психологічного бачення життя людини; виховання дійової особистості з високою громадянською свідомістю, з розвиненим почуттям національної гідності. Основними завданнями в цьому напрямку є формування таких якостей, як відповідальність і свідомість, навчання підкоренню емоцій і керуванню собою, формування дитячого колективу, усвідомлення поняття «МИ».
          Реалізації цих завдань сприяли  бесіди: «Мій світ і я»,  «Сенс життя», «Я серед людей». В організації колективної діяльності класу велика роль відігравали учнівські збори класу: «Хочеш бути громадянином своєї держави - навчись бути громадянином своєї школи», «Я на арені суспільного життя»,  «Самоврядування. Яким йому бути», «Сходинками до вершини успіху». Давати самооцінку якостей особистості на основі самопізнання власних рис характеру допомогли години спілкування: «Зовнішня культура людини», «Як вивчити свій характер», «Моє майбутнє в моїх руках», «Хто такий дорослий» .
       Культура поведінки – одна з невід’ємних рис сучасної людини.
  Морально-етичне виховання здійснювалося в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах різних напрямків. Зокрема, на класних годинах «Діаманти нашої душі»,  «У океані рідного народу обирай духовні острови», «Не зраджуй у дружбі, материнстві, батьківстві», «Сходинки до сімейного життя», «Що таке толерантність?» діти висловлювали свої роздуми з приводу того, якою має бути особистість громадянина України.

     «Я –УЧЕНЬ ШКОЛИ»: розвиток пізнавальних потреб і здібностей учнів, допомога їм у науковій діяльності. Основними завданнями в цьому  напрямку є формування моральної самосвідомості, навчання культури поведінки, вміння спілкуватися, сприяти виробленню в учнів норм етики, моральної самооцінки. Цьому сприяла участь дітей  в КТС «Співуча Україна», «Пісня в солдатській шинелі», «Європейський ярмарок»  ,  «Різдвяну колядку в кожну родину» .
Пошуково-дослідницькі роботи  «З попелу забуття», «Чорнобиль – біль душі моєї», «Ім’я героя Великої Вітчизняної війни на карті мого міста», над якими працювали учні класу, об’єднали дітей, допомогли виявити їх кращі риси характеру, творчу ініціативу, розвинули почуття дружби та колективізму. Матеріали цих досліджень стали основою для створення однойменних експозицій у шкільному Залі слави. Неодноразовим переможцем міських конкурсів та лауреатом обласного конкурсу  була  вокальна група «Барвінок», до складу якої увійшли  четверо дівчаток класу. На її основі  під час підготовки до шкільного фестивалю «Співуча Україна» утворилось тріо «Берегиня», котре стало переможцем у номінації «Вокальні групи».
        Неабияку  роль у виховному процесі  я відводжу диспутам та тренінгам з питань підготовки   до життєво важливих ситуацій. Такими були: «Відшукай себе серед інших», «Шлях до самореалізації, або як стати особистістю»  «Утверджуй у собі людину» «Мій слід у житті школи», «Якщо я тільки для себе, то для чого я». З допомогою лідерів класного самоврядування було підготовлено та проведено турнір старшокласників «Твоя правова культура» .

     «Я  І МОЄ ЗДОРОВ’Я»: формування потреб здорового способу життя з усвідомленням, що здоров’я природи і суспільства є найвищою цінністю. Основними завданнями в цьому напрямку є формування свідомої мотивації майбутніх громадян до потреб здорового способу життя. Під час проведення бесід та годин спілкування діти знайомилися з причинами порушення  здоров’я.  Особливий інтерес викликали в дітей  заходи: «Продукти харчування: наші друзі й вороги», «Валеологічне виховання засобами туризму», «Скажемо СНІДу: ні», «Алкоголь і суспільство». Діти активно залучались до проведення акцій «Курінню-ні!», «Разом проти туберкульозу».
          Усвідомлюючи, що тільки в тісному взаємозв’язку різних інститутів (школи, сім’ї, громадських організацій) ми можемо досягнути поставленої мети, до цього напрямку роботи я намагалася залучати батьків, лікарів, представників кримінальної міліції та служби у справах дітей Марганецького міськвиконкому.
     Зміцненню та збереженню фізичного здоров'я сприяли такі активні форми колективної діяльності, як спортивні свята «Олімпійське лелеченя», «Козацькому роду нема переводу», туристичні походи ріднокраєм. Учні класу в складі шкільної команди з футболу посідали призові місця  в міських та обласних змаганнях, юні шахісти були неодноразовими призерами та переможцями міських змагань. У грудні 2011 року мої учні - випускники  ініціювали проведення акції «Молодь за здоровий спосіб життя» до Дня толерантного відношення до ВІЛ-інфікованих.
Постійно проводилися заходи, що сприяли вихованню бережливого ставлення до довкілля: усний журнал «Червона книга рідного краю» фотоконкурси «Краса і біль України», «Мої домашні улюбленці», година спілкування  «Здорова дитина - здорова нація». Учні класу були активними учасниками екологічної агітбригади «Соняшник», яка була неодноразовим переможцем міських та призером обласних конкурсів, а також творчої групи по підготовці та реалізації шкільного проекту «Зал здоров’я».

     «Я І МОЯ РОДИНА»: показати дітям місце кожного  у світі, підвести до висновку про необхідність творити добро. Основними завданнями в цьому напрямку є виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, національних цінностей українського народу; забезпечення системного підходу до роботи з батьками
      У вивченні запитів та інтересів дітей, формуванні класу-родини важливу роль я відводила анкетуванню не лише учнів, а й батьків. З його допомогою виявлялися творчі здібності школярів, проблеми у їх вихованні, вплив шкільного режиму дня на  здоров’я учнів класу.  Робота з сім’єю та сімейне виховання здійснювалося переважно через діяльність класного батьківського комітету. Батьки завжди були постійними учасниками позакласних заходів та шкільних свят.
         Усвідомленню важливості родини у вихованні дітей сприяли презентації «Дозвілля моєї родини», випуск тематичних газет «Говорять професії моїх батьків»,  творчий конкурс «Тато, мама, я – бережлива сім’я», тематичні вечори «Родина від батька до сина», «Дідусю, дідусю, тобою горджуся…», «Берегиня нашого дому».  Разом з батьками діти брали участь у реалізації шкільного проекту «Рушник школи», а також  у шкільному фестивалі «Співуча родина».

·     «Я –ГРОМАДЯНИН УКРАЇНИ»: формування вільного громадянина, творчого, активного, здатного розв’язувати завдання, які сприятимуть громадянському самовизначенню. Основними завданнями в цьому напрямку є формування національної свідомості й людської гідності, любові до рідної землі, правової культури, поваги до законів України, громадянської відповідальності; гордості за свою школу. Ця робота здійснювалась комплексно через навчальний процес, позакласну роботу, а також роботу органів учнівського самоврядування і носила послідовний характер, тобто громадянська освіта починалася в початковій школі, а вже в старшій ми намагалися досягти усвідомлення кожним учнем його належності до суспільного життя в Україні.
 Пробудити в учнів почуття особистої відповідальності за подальшу долю української мови допомогла підготовка до виховної години «Мово, колиско моя…».
 Результатом роботи над класним проектом «Українська берегиня» стало створення альбому «Видатні жінки України».
  Любов до Батьківщини та повага до її символів виховувались у дітей під час підготовки до уроків громадянськості та виховних годин: «Символи українського  народу у творах української літератури», «Моя Україна – червона калина», «Прапор, герб, гімн – ознаки державності», «Любіть Україну». «Будь благословенна українська ненько», «Україна - держава європейська, а також годин патріотизму «Афганістан – ти вірш душі моєї», «Безсмертний подвиг народу», «Партизанська слава мого міста».
 Національно-патріотичне виховання посідає значне місце, тому традиції українського народу, його звичаї, культура не лише вивчаються теоретично, а й втілюються практично. Так, оволодівши мистецтвом писанки, талановиті діти класу, переможці не лише міського, а й обласного конкурсів «З Україною в серці», проводили майстер-класи для молодших школярів, готували композиції для шкільного етнографічного музею «Світлиця».
 Діти залюбки брали участь у фольклорних дійствах «Пустіть Маланку до хати»,  «Ой, хто, хто Миколая любить», «Різдвяну колядку в кожну хатку» та багатьох інших.
     Усвідомленню позитивно емоційного ставлення до праці як форми буття і способу самореалізації особистості сприяла участь дітей у проектній роботі «Дніпропетровщина – шахтарський край».  Реалізовуючи завдання  першого етапу, діти побували з екскурсіями на шахтах Марганецького гірничозбагачувального комбінату, познайомилися з  цікавими людьми, передовиками  виробництва, вивчали історію МГЗКу  і провели  презентацію проекту «Ми – нащадки шахтарів».
 Протягом п’яти років базової школи я  працювала в тісній співпраці з педколективом та батьками над формуванням глибокого усвідомлення основних етапів історії українського народу, бо без минулого немає майбутнього. На сторінках історії українського народу ми бачимо приклади патріотизму, національної свідомості, моралі. Учні вивчали історію запорозьких козаків, звичаї, страви, одяг, зброю, клейноди. Брали участь у шкільних та міських змаганнях гри «Козацькими стежками». Участь у ній допомогла дітям переконатись у тому, що тільки єдність, дружба, взаємодопомога, фізична підготовка є запорукою успіху.
     Старші класи – це заключний етап у виховному процесі, який мав за мету виховати громадянина правового суспільства, демократичної держави, особи, що відчуває ціну свободи і рівності, усвідомлює вартість людської гідності, здатна сама визначити пріоритети власного життя.
         Кінцевим результатом виховання стало формування цілісної особистості, яка має активну творчу й соціальну позицію, високі моральні якості, яка постійно самовдосконалюється, уміє керувати своїм здоров’ям, прагне до знань і має певний життєвий досвід, тобто готова до суспільного життя.
         Отже, розвиток особистості в класі-родині формується в таких видах діяльності: громадсько-політичній, українознавчій, героїко-патріотичній, екологічній, художньо-естетичній, спортивно-оздоровчій.
Модель особистості випускника класу-родини, яким я керувала можна виразити  за допомогою схеми.
Радиальная диаграмма























Комментариев нет:

Отправить комментарий